Eerste dagen Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Elise - WaarBenJij.nu Eerste dagen Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Elise - WaarBenJij.nu

Eerste dagen Nieuw Zeeland!

Blijf op de hoogte en volg Elise

26 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Ondanks dat ik het eerst niet van plan was, waag ik me er toch maar aan, omdat het nou eenmaal een makkelijke manier van iedereen te laten weten wat ik aan het doen ben!

Zondag 22 januari was het dan zover, naar Nieuw Zeeland voor kleine 7 maand. Na al een hele hoop dagen van doei zeggen, eten en bier drinken, hadden we zaterdag de 21e nog onze jaarlijkse neven en nichtendag. Aangezien dit traditiegetrouw met de kroeg in gaan is, had ik mijzelf voorgenomen om dit dus niet te doen en verstandig te zijn... Helaas, iets met aard van het beestje en uiteindelijk was ik samen met mn neven als laatste van de familie over en was het HALF 5 voor ik in bed lag.

Redelijk fris en fruitig stond ik vervolgens weer op om door mama, niels en remco weggebracht te worden. We waren nog geen 20 minuten onderweg en het bleek al dat niet alleen ik neven en nichtendag erg gezellig vond... Niels vroeg:" Kunnen we even stoppen? Ik moet braken, maar niet per se nu direct." Vervolgens heeft hij in de berm bij Drachten gebraakt, maar die foto zal ik jullie besparen. Op Schiphol ben ik vervolgens kwart voor 6 vertrokken om 2 dagen later rond 10 over 6 's avonds aan te komen in Christchurch. Onderweg moest ik overstappen in Parijs en China en toen ik in China naar mijn gate liep, kwam ik supertoevallig Ilse Huizingh tegen, zij vloog terug naar NL na 6 maand stage in Australië. Echt supergek dat je ergens op een vliegveld in China, waar 1000'en mensen zijn, zomaar iemand tegenkomt waarmee je op de middelbare school hebt gezeten.

De afgelopen dagen heb ik lekker de toerist uitgehangen, inclusief rugzak, kaart en zonnebril. Christchurch is echt een stad in opbouw nog steeds na de aardbevingen van 2011. Overal wordt gebouwd, aan de weg gewerkt of zijn gebouwen omsloten met hekken vanwege instortingsgevaar en dergelijke. Ik vond dat echt wel bizar om te zien en heb daarom zowel het monument voor de 185 overledenen als het aardbevingsmuseum bezocht. Vooral het museum was echt indrukwekkend, vooral omdat de kans best groot is dat ze gewoon weer gaan plaatsvinden. Dan is dat bij ons in Groningen toch maar peanuts als je het vergelijkt met 1 van 7.1 op de schaal van Richter... Mijn poging om cathedralen te bezoeken, bleven dus ook voornamelijk foto's van half-ingestorte kerken, eentje daadwerkelijk binnen gaan is me nog niet gelukt, omdat deze gebouwen het zwaarst getroffen zijn. Daarnaast ben ik naar het Canterbury museum geweest, dit is een soort van all-inclusive Nieuw Zeeland museum, van de geschiedenis met de Maouri en de Engelsen, wat voor vogels er zijn, expedities, een air new zealand tentoonstelling, tot hoe je je afval moet scheiden, alles kwam hier aan bod. Vandaag heb ik de Botanische tuinen bezocht, en hoe suf ik dat ook vind, ik vond het echt supermooi en leuk. Heel Christchurch is ook erg groen en ruim opgezet, met heel veel parken en dergelijke.

Verder ben ik druk op autojacht, inmiddels heb ik er twee bekeken en staan er voor vanavond nog 3 op de planning. Ondanks mijn gebrek van echte autokennis, gaat het bekijken en inspecteren van auto's en doen alsof je er verstand van hebt, steeds beter. Als rechtgeaard veterinair probeer ik IPAPA (ter uitleg voor de niet veterinairen: inspectie, palpatie, auscultatie, percussie, aanvullend onderzoek) ook maar op auto's toe te passen en dat gaat best redelijk. Toen ik vandaag dan ook stoom of hitte onder de motorkap weg zag komen, terwijl de Chinees, die hem wilde verkopen, die mij net zo min begreep als ik hem, maar bleef zeggen dat die in een perfect condition was en er no problems aan waren, bleek de auto inderdaad een olielek te hebben. Ik was namelijk bij een garage naar binnen gelopen om te vragen of ze ook aankoopkeuringen deden en wat het eventueel zou kunnen zijn. Deze lieve meneer wilde er wel even voor mij naar kijken en zo werd het olielek ontdekt. De beste man wilde er niets voor hebben en ging er eigenlijk ook nog op achteruit, aangezien ze me ook nog koekjes voerden. Ook dank aan mn moeder, Sjoerd, Jelmer en Niels!

Zaterdag vertrek ik naar Van Leeuwen Dairy, of met de bus, maar hopelijk met mijn eigen oudijzerbak om dan zondag mijn eerste werkdag te hebben! Maar daar zal ik jullie dan later meer over vertellen.

Verder is mijn Nederlandse nummer vanaf 1 maart uit de lucht, maar ik ga mn whatsapp komend weekend al om zetten naar mn NZ-nummer. Mocht je ergens halverwege volgende week dat nummer nog niet hebben, maar wel graag willen, facebook me dan, mail me of vraag mn ouders.

Liefs Elise

P.s.
- voor de weerliefhebbers: het is kortebroekenweer, circa 25 graden en onbewolkt
- voor de mensen die zich zorgen maken omdat ik alleen op reis ben, ik heb me nog geen moment onveilig gevoeld
- ook op reis ben ik mn chaotische zelf, zo vergat ik de eerste keer het pasje van mn hostel, zodat ik mn kamer niet meer in kon. Ook kwam ik er na 2 dagen Nieuw Zeeland achter dat ik dan wel mijn creditcard had meegenomen, maar absoluut geen idee had wat nou de pincode was. Gelukkig komt altijd alles goed.
- Sjoerd, ik heb speciaal voor jou een selfie toegevoegd.

  • 26 Januari 2017 - 10:17

    Ilse B:

    Lieve elies!! Lekker bezig! Ik kan alleen maar beamen dat het een geweldig topland is waar je sowieso een keer geweest moet zijn. Probeer zoveel mogelijk te zien enne.. tis maar goed dat je hoofd vast zit! ;p geniet ervan en pas op jezelf!! Xxx ilse (vdg)

  • 26 Januari 2017 - 11:25

    Anne-Lynn (Ally) :

    Hahaha wat een fantastisch verhaal! Geniet ervan! En ik ga je verhalen sowieso volgen! Wat mijn meest fantastische ervaring in nz was en dus zeker een tip: met wilde dolfijnen zwemmen in Kaikoura.

    Liefs

  • 26 Januari 2017 - 11:59

    Aukje :

    Hee Elise ,

    Super gaaf dat je dit zo aan ons mee laat lezen wat je aan het doen bent !
    Veel succes en pas op jezelf !!

    Dikke knuffel van aukje

  • 26 Januari 2017 - 12:38

    Arie Jan:

    Geniet ervan

  • 26 Januari 2017 - 13:34

    Annejet:

    Leuk verhaal Elise, goed begin van je avontuur!
    Heel veel plezier en mocht je Rozanne nog tegenkomen op de dairy, doe haar dan de groeten van me.


  • 26 Januari 2017 - 19:49

    Harriët :

    Hè Elise, wat leuk om te lezen! Hmmm...dat van die neven en nichtendag, begrijpelijk. We wensen je ontzettend veel succes en plezier met deze onderneming! Gr. Hans en Harriët, kids

  • 28 Januari 2017 - 18:30

    Rhox:

    Hee de Jong!

    Haha dat met die creditcard had ik Precies hetzelfde!
    Nieuw-Zeeland! Het land van Peter Pan vond ik echt! Alle seizoenen op een eiland en zo magisch! Goed om er als je zo jong bent als wij al heen te gaan want dan weet je dat je nog zo vaak in je leven terug kan! Pas goed op jezelf meis want 7 maanden is zoooo lang om je te moeten missen! 7 maanden zonder jouw lach en knor, huilen!
    Ultiem genieten meis en als je een knappe All-Black tegenkomt, wil je dan m'n nummer ff ff doorgeven ;) sweet as!

    Wat voor het eerst ff BAM een auto sjeffen betreft:
    Dux Femina Facti!

    Liefs! Rhoxy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Actief sinds 25 Jan. 2017
Verslag gelezen: 1249
Totaal aantal bezoekers 9014

Voorgaande reizen:

22 Januari 2017 - 14 Augustus 2017

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: